PERSBERICHT: BrabantStad laat zich door de bytes niet beetnemen!

BrabantStad laat zich door de bytes niet beetnemen!
Er komen steeds meer sensoren te hangen, die data verzamelen van bewoners en bezoekers. Vaak hebben we er niet eens weet van. De overheid is aan zet om de toegang tot de infrastructuur te waarborgen en de nieuwe innovatie kansen te bevorderen. Willen we koplopers zijn op het gebied van digitalisering en onze inwoners als eerste laten profiteren van innovatieve ontwikkelingen, dan moeten we zorgen dat het voor alle spelers duidelijk is onder welke condities we nieuwe initiatieven welkom heten. Om dat mogelijk te maken hebben de vijf grote Brabantse steden en de provincie, samen BrabantStad genoemd, spelregels afgesproken. Deze principes moeten ervoor zorgen dat het gebruik van data en van de infrastructuur niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook veilig, transparant en eerlijk gebeurt. Dat zijn we aan onze burgers verplicht.

Staf Depla, Wethouder gemeente Eindhoven: “Het is niet vanzelfsprekend dat technologie ten dienste van mensen staat. Het is aan steden om publieke belangen te borgen en tegelijkertijd het innovatietempo hoog te houden.”

Dit zijn de vier hoofdprincipes, samengesteld door de gemeenten Amsterdam en Eindhoven, en eerder al onderschreven door de gemeenten Tilburg en Nijmegen:

  1. de digitale infrastructuur moet bijdragen aan een leefbare, gezonde en veilige stad. De infrastructuur in de openbare ruimte in de stad is er voor iedereen, ongeacht sociale positie en inkomen. De infrastructuur is goed beschikbaar, toegankelijk, toekomst-vast en veilig. Zij is ingericht conform de Europese en landelijke wet- en regelgeving rond privacy en security.
  2. de marktpartijen, instellingen, overheden en bewoners zijn zowel producent als gebruiker van de digitale infrastructuur en van de ‘slimme diensten’ die daar gebruik van maken. Samen, in co-creatie of alleen en waar dat voor hen wenselijk respectievelijk nodig is. De overheid regisseert en reguleert waar dat nodig is om de toegang, beschikbaarheid en de veiligheid van de digitale infrastructuur te waarborgen voor iedereen in de digitale stad.
  3. de gebruikte technologie voor Internet of Things is kenbaar, veilig (secure) en is interoperabel, kent ‘open interfaces’, ‘open protocollen’ en maakt gebruik van ‘open standaarden, tenzij….’ landelijke of Europese standaarden anders aangeven. Deze zijn leidend. Bewoners weten welke apparatuur in ‘hun omgeving’ is geplaatst, hebben daar invloed op en kunnen daar gebruik van maken.
  4. data is ‘open en gedeeld tenzij….’ de wet- en regelgeving rondom privacy en security anders aangeeft en tenzij de data-eigenaar de data niet wil delen. De data over de bewoner is van de bewoner; zij zijn de eigenaar van en beslissen wat er mee gebeurt. De data van de digitale infrastructuur verzameld in en over de publieke ruimte, is publiek goed.

Bert Pauli, Gedeputeerde Economie en Internationalisering: “Digitalisering biedt veel nieuwe economische kansen. Het kan onze steden veiliger maken, verkeer en vervoer verbeteren en diensten mogelijk maken op het gebied van gezondheidszorg. Steden in Brabant hanteren vanaf vandaag dezelfde principes voor digitalisering en kunnen daardoor sneller verantwoord nieuwe technologie toepassen in het belang van hun inwoners.”

IMG 8959

Korte Zuidlijn Nieuwsflits: food for thought

Nieuwsflits Zuidlijn september 2017

BrabantStad laat zich door de bytes niet beetnemen

BrabantStad laat zich door de bytes niet beetnemen!
Er komen steeds meer sensoren te hangen, die data verzamelen van bewoners en bezoekers. Vaak hebben we er niet eens weet van. De overheid is aan zet om de toegang tot de infrastructuur te waarborgen en de nieuwe innovatie kansen te bevorderen. Willen we koplopers zijn op het gebied van digitalisering en onze inwoners als eerste laten profiteren van innovatieve ontwikkelingen, dan moeten we zorgen dat het voor alle spelers duidelijk is onder welke condities we nieuwe initiatieven welkom heten. Om dat mogelijk te maken hebben de vijf grote Brabantse steden en de provincie, samen BrabantStad genoemd, spelregels afgesproken. Deze principes moeten ervoor zorgen dat het gebruik van data en van de infrastructuur niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook veilig, transparant en eerlijk gebeurt. Dat zijn we aan onze burgers verplicht.

Staf Depla, Wethouder gemeente Eindhoven: “Het is niet vanzelfsprekend dat technologie ten dienste van mensen staat. Het is aan steden om publieke belangen te borgen en tegelijkertijd het innovatietempo hoog te houden.”

Dit zijn de vier hoofdprincipes, samengesteld door de gemeenten Amsterdam en Eindhoven, en eerder al onderschreven door de gemeenten Tilburg en Nijmegen:

  1. de digitale infrastructuur moet bijdragen aan een leefbare, gezonde en veilige stad. De infrastructuur in de openbare ruimte in de stad is er voor iedereen, ongeacht sociale positie en inkomen. De infrastructuur is goed beschikbaar, toegankelijk, toekomst-vast en veilig. Zij is ingericht conform de Europese en landelijke wet- en regelgeving rond privacy en security.
  2. de marktpartijen, instellingen, overheden en bewoners zijn zowel producent als gebruiker van de digitale infrastructuur en van de ‘slimme diensten’ die daar gebruik van maken. Samen, in co-creatie of alleen en waar dat voor hen wenselijk respectievelijk nodig is. De overheid regisseert en reguleert waar dat nodig is om de toegang, beschikbaarheid en de veiligheid van de digitale infrastructuur te waarborgen voor iedereen in de digitale stad.
  3. de gebruikte technologie voor Internet of Things is kenbaar, veilig (secure) en is interoperabel, kent ‘open interfaces’, ‘open protocollen’ en maakt gebruik van ‘open standaarden, tenzij….’ landelijke of Europese standaarden anders aangeven. Deze zijn leidend. Bewoners weten welke apparatuur in ‘hun omgeving’ is geplaatst, hebben daar invloed op en kunnen daar gebruik van maken.
  4. data is ‘open en gedeeld tenzij….’ de wet- en regelgeving rondom privacy en security anders aangeeft en tenzij de data-eigenaar de data niet wil delen. De data over de bewoner is van de bewoner; zij zijn de eigenaar van en beslissen wat er mee gebeurt. De data van de digitale infrastructuur verzameld in en over de publieke ruimte, is publiek goed.

 Bert Pauli, Gedeputeerde Economie en Internationalisering: “Digitalisering biedt veel nieuwe economische kansen. Het kan onze steden veiliger maken, verkeer en vervoer verbeteren en diensten mogelijk maken op het gebied van gezondheidszorg. Steden in Brabant hanteren vanaf vandaag dezelfde principes voor digitalisering en kunnen daardoor sneller verantwoord nieuwe technologie toepassen in het belang van hun inwoners.”

IMG 8959

BrabantStad-dinsdag 27 juni 2017

Op 27 juni 2017 ontmoetten de BrabantStad-bestuurders elkaar tijdens de tweede BrabantStad-dinsdag van 2017. De BrabantStad-dinsdag vond plaats in het provinciehuis te 's-Hertogenbosch.  Dit keer werkten we met 6 ateliers: Digitale Infrastructuur, Energie, Smart Cities, Smart Mobility, Spoorzones en Topevenementen Sport.

In het beeldverslag worden zowel sfeerbeelden als conclusies van deze ontmoeting weergegeven.

Beeldverslag BrabantStad-dinsdag 27 juni 2017

Presentatie Digitale Infrastructuur

Presentatie Smart Cities

Presentatie Smart Mobility

Presentatie Spoorzones

Presentatie Topevenementen Sport

Thematische invulling: De BrabantStad-dinsdag wordt ingevuld volgens het ABC van BrabantStad: naar een Aantrekkelijk, Bereikbaar en Concurrerend Brabant.

 

Contact
Neem voor meer informatie contact op met het programmabureau BrabantStad, telefoon (073) 680 83 10 of mail naar:   Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Workshop Smart & Green Mobility Solutions @BrabantStad – Now and in the future

A European Week of Regions and Cities side event: 11.10.2017 in Brussels
On Wednesday October 11th 2017 from 11.00h -14.00h BrabantStad organises, with POLIS support, an energetic workshop which focuses on Smart & Green Mobility Solutions. Brabant wants cleaner, economical and better possibilities of transport, both in the field of passenger and freight transport. Innovative, smart mobility solutions are therefore very crucial. Due to developments in the field of ICT, social innovation with its multi helix collaboration, Brabant has become a leader in smart mobility concepts.

With a 90-minute dynamic and interactive program, we intend to outline a number of moonshots in the field of automated & connected driving, cycle innovations, smart logistics, zero emission buses and ‘Mobility as a Service’. Where do we stand in Brabant in these areas in about 10 years? Are we driving by a self-driving car across the A58 from Breda to Helmond? How many zero emission vehicles are driving on the Brabant motorways? Does your bike decide which route is the most convenient? Has Brabant introduced a ‘killer-app’ for Mobility as a Service (MaaS)? How many new smart mobility companies are booming? Will empty trucks be still on the road? Is Brabant known in Europe as 'Region of Smart Mobility'? How do we realise these moonshots? Why do other European regions want to collaborate with Brabant in projects, business development and partnerships?

DATE
October 11th, 2017 – 11.00h -14.00h

ADDRESS
The Royal Belgian Institute of Natural Sciences, Vautierstraat 29, 1000 Brussels. Behind the European parliament. 


>> REGISTRATION

Entry by invitation only. Please apply for registration here and you will receive a confirmation for your participation within a week.

For more information please contact Edwin Mermans: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.    


 

PROGRAMME

Doors: 10.30h

Introduction by moderator Thijs van Son.

Keynote by Mayor of Breda Paul Depla on behalf of BrabantStad.

Five pitches about the BrabantStad moonshots with your feedback:

  •       Rob Temme, the municipality of Breda about 'smart cycling solutions'.
  •      Lot van der Giessen, the municipality of Eindhoven about 'Mobility as a Service'.
  •      Jan van Meijl, VDL Bus & Coach about 'larger scale implementation zero emission buses'.
  •      Toon Vos, NewWays Brabant, about 'Social Innovation for Breakthrough Freight Distribution'.
  •      Gertjan Koolen, ITS Bureau BrabantStad, SmartwayZ.nl about 'automated and connected driving'. 

Wrap up by Florien van der Windt, Dutch Ministry of Infrastructure and the Environment.

Wrap up by Henriette van Eijl, DG MOVE, European Commission.

Networking drink and walking lunch. 

 

On behalf of BrabantStad,

Paul Depla, Mayor of Breda;

Christophe van der Maat, member of the Provincial Executive of Noord-Brabant, Mobility and Collaboration.

europa A4 klein

Korte Zuidlijn Nieuwsflits: kapot&maken&kermis

ZUIDLIJN KORT juli 2017 2