Toekomst van het fietsen in Brabant

Toekomst fietsen 1Begin juli 2017 vond in Tilburg de werksessie ‘Toekomst van het fietsen in Brabant 2030’ plaats. Vertegenwoordigers van overheden, gebruikers- en belangenorganisaties en andere stakeholders kwamen hiervoor samen in de inspirerende ruimte van het Duvelhok in Tilburg. Onderwerp van gesprek was de vraag hoe het fietsgebruik er uitziet in het Brabants mobiliteitslandschap in 2030-2035. Staan onze steden vol met deelfietsen? Rijden we allemaal met elektrische ondersteuning? Heeft elke bushalte een fietsdeelsysteem? Rijden er eindelijk geen vrachtauto’s meer in onze (historische) binnensteden? Moeten we alle infrastructuur gaan verbreden om fietsfiles op te lossen? Krijg je als fietser korting op je ziektekosten verzekering?

Lessen uit het verleden, vragen van nu 
De introductie bestond uit een presentatie van Angela van der Kloof (Mobycon) over de historische ontwikkelingen die Nederland vanaf einde 19e eeuw tot fietsland gemaakt hebben. Eén van de lessen uit het verleden is dat de focus in beleid op het creëren van veilige infrastructuur lag, maar dat de fietspaden in zichzelf niet zorgden voor het fietsgebruik; mensen fietsten al en er was vraag naar veilige en comfortabele routes. Zij schetste ook de onderwerpen die momenteel in binnen- en buitenland in de belangstelling staan:



  • de drukte op fietspaden in steden (in combinatie met verschillende snelheden en groeiende verschillen in voertuigen);
  • deelfiets systemen met en zonder ‘docking stations’;
  • city branding met fietsvoorzieningen; de inzet van marketing technieken en belevingselementen;
  • de acceleratie van de ‘fietsfamilie’ – een steeds verder uitbreidend aanbod van fietsen, bakfietsen en accessoires die het fietsen voor steeds meer doeleinden geschikt maakt. En ‘bikenomics’ - het beschikbaar komen van studies die aantonen dat investeringen in het fietsen de maatschappij geld besparen in plaats van geld kosten.


Trends vertalen naar scenario’sToekomst fietsen 2

In drie groepen werd vervolgens aan de hand van maatschappelijke trends gewerkt met mogelijke positieve en negatieve scenario’s voor de toekomst. Wat kunnen de deeleconomie en toename van smart technology betekenen voor de fiets? En wat doet de trend van de gezonde leefstijl, aandacht voor welzijn en steeds meer flexwerk? Wat brengt de verder gaande regionalisering ons? De antwoorden op die vragen staan niet vast, maar het werd duidelijk dat er een breed draagvlak is voor het gezamenlijk blijven optrekken van de aanwezige partners. Om in te blijven zetten op de huidige koers en een aantal goede ideeën gewoon te gaan uitvoeren. Daarnaast is er de wens om meer te gaan verbinden met terreinen waar de fiets een middel is om doelstellingen als gezondheid, sociale veerkracht en economische vitaliteit te realiseren.


Ambitie voor fietsbeleid

Met het uitvoeringsprogramma ‘Fiets in de Versnelling’ en de ‘Samenwerkingsagenda BrabantStad Fiets 2015-2018’ realiseert de provincie samen met haar partners een verbetering van de mogelijkheden voor de fiets, omdat het fietsen een sleutel is naar een betere bereikbaarheid van stad en platteland. Dit sluit aan bij Brabants’ ambitie om tot de Europese top van (industrie?le) kennis- en innovatieregio’s te behoren, waarin een samenhangend netwerk van elkaar aanvullende steden met een goed vestigings- en leefklimaat essentieel zijn.
De aanleg van een provinciaal snelfietsroute netwerk, marketing en communicatie die het gebruik van deze (en andere) routes stimuleert en de monitoring van het gebruik, zijn de provinciale speerpunten voor de fiets. Daarvoor wordt samengewerkt tussen overheden, gebruikersorganisaties, onderwijs en bedrijfsleven.

Toekomst fietsen 3456

Geïnteresseerde partijen kunnen meer informatie vinden op www.MobilitymoveZ.NL en hun interesse kenbaar maken door het belangstellingsformulier in te vullen en te versturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . De officiële aankondiging is terug te vinden op de websites van TED en TenderNet.