The Times that are Changin'

Een Brussels museum vol met skeletten van vele tientallen miljoenen jaren geleden gestorven dinosaurussen was op 11 oktober 2017 de setting voor een workshop over de toekomst van mobiliteit. Om de boodschap 'change or die' optimaal over het voetlicht te brengen waar het gaat om de transitie naar slimme en duurzame mobiliteit.

Tijdens de Europese Week van Regio's en Steden hebben BrabantStad partners een enerverend event neergezet waarin een vijftal slimme en groene mobiliteitsoplossingen de revue passeerden.

De aftrap vond plaats door een vraaggesprek van moderator Thijs van Son met burgemeester Paul Depla van Breda. Hij gaf aan dat er radicale transformatie gaande is in hoe we ons gaan verplaatsen van a naar b. Dat elektrisch, autonoom rijden en shared mobility de richting is waarin we bewegen. Dat we als overheden daar een actieve rol in moeten nemen door het faciliteren en op gang brengen van het 'learning by doing' en daarbij het publieke belang en de eindgebruiker centraal moeten stellen.

Vijf experts gaven vervolgens een pitch van vijf minuten over onderwerpen als slimme fietsinnovaties, mobiliteit als een dienst, grootschalige invoer van elektrische bussen, sociale innovatie als middel voor effectiever goederenvervoer en MobilitymoveZ.nl om te komen tot een real life test bed voor verbonden en zelfrijdende auto's. Iedere pitch werd afgesloten met prikkelende stellingen of vragen waar de deelnemers in tafels van tien een minuut of zeven over konden sparren.

The Times foto 2

Actieve deelnemers die discussiëren aan de hand van vragen of stellingen van pitchende experts

The Times foto 3

Burgemeester Paul Depla van Breda zowel keynote speaker namens BrabantStad als actieve deelnemer tafelsessies


Het was lastig om de tafeldiscussies iedere keer op tijd te stoppen vanwege de passie en enthousiasme waarmee werd gediscussieerd. Iedere ronde van debatten leverde tal van nieuwe inzichten en invalshoeken op. De veiligheid van met name oudere gebruikers van elektrische fietsen was een issue. Er werd aandacht gevraagd voor toegankelijkheid van Mobility as a Service (Maas) oplossingen voor mensen zonder smartphones. De meningen blijken verdeeld over de vraag of privaat transport in de toekomst zal blijven bestaan. Een pleidooi voor 'nudging techniek' om gedrag van mensen aan te passen richting andere vervoermiddelen dan auto. De constateringen dat de verzekeringsmaatschappijen moeten meebewegen in deze veranderende context van autonoom rijden en MaaS. Een pleidooi om als overheid beter om te gaan met data want die zijn geld waard. Data en inkomsten daaruit moeten publiek blijven.

Een rode lijn in veel van de discussies is ook dat we veel moeten leren. Dat learning by doing het devies is omdat de complexiteit en dynamiek van de uitdagingen waarvoor we staan groot is. Dat we uit onze comfort zones moeten komen en creatief zullen moeten zijn want we komen er niet als we blijven doen wat we altijd deden. 

The Times foto 4
CdK Wim van de Donk met aandacht voor het altijd inspirerende verhaal van Henriette van Eijl van DG MOVE van de Europese Commissie

 

Voor meer informatie: Edwin Mermans,  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .