Onderzoek naar verbetering van de IJssellijn

De IJssellijn biedt interessante kansen voor verbetering voor de reiziger en exploitant. Maar het netwerk blijft complex. Dat is de conclusie van het onderzoek dat de provincies Gelderland, Overijssel en Noord-Brabant hebben laten doen naar de opwaardering van de IJssellijn, de treinverbinding Zwolle – Nijmegen – Roosendaal. Het onderzoek is uitgevoerd door de bureaus Ecorys en Movares. Gekeken is naar de mogelijkheden voor nieuwe stations, om meer treinen in te zetten en het oplossen van infrastructurele problemen. Deze laatste betreffen de enkelspoors brug bij Ravenstein, de kruising Velperbroek bij Arnhem en het enkelspoor tussen Deventer en Olst. Het onderzoek levert een verkenning van de kosten en baten voor de verbetering van de lijn en de drie belangrijkste infrastructurele problemen.

In haar signaalfunctie is het onderzoek geslaagd. Voor Brabant komen er interessante uitkomsten uit het onderzoek die nadere studie rechtvaardigen: een nieuw station Berkel Enschot en de verdubbeling van de spoorbrug Ravenstein.

In een vervolgonderzoek moet ook de complexe haalbaarheid van versnelling binnen het hele net worden bepaald: kunnen we tijdwinst op een deel van het traject ook effectief maken voor de reiziger, en past een nieuw station binnen de complexe samenhang en de beperkte capaciteit op het spoor? De resultaten van het onderzoek zijn bij de staatssecretaris neergelegd en wachten nu op een antwoord.

 

Spoorbrug over de Maas bij Ravenstein